Αρθρο στην Εφημερίδα «Το Παρασκήνιο».

ΑΡΘΡΟ

ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥΛΑΚΟΥ,
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, 
ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ

στην Εφημερίδα «Το Παρασκήνιο».

“Ευέλικτη και παραγωγική η Δημόσια Διοίκηση”.

Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, γνωρίζοντας πόσο τραυματική είναι η εμπειρία όλων μας από τις συναλλαγές με τη Δημόσια Διοίκηση, μαχόμαστε διαρκώς εναντίον της Λερναίας Ύδρας της γραφειοκρατίας, με στόχο την ταχύτερη και ποιοτικότερη εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων.

Στον αγώνα μας αυτόν δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα και αξιοποιούμε τις νέες τεχνολογίες που προσφέρει η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, έχοντας όπλα: (α) τα 1054 Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), (β) το τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης πολιτών 1564 και (γ) το διαδικτυακό τόπο των ΚΕΠ www.kep.gov.gr.

Εξασφαλίσαμε τη βιωσιμότητά του θεσμού των ΚΕΠ, τα οποία απολαμβάνουν μεγάλης αναγνωρισιμότητος και αποδοχής των πολιτών. Όταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας η Νέα Δημοκρατία, τα ΚΕΠ ψυχορραγούσαν. Το ΠΑΣΟΚ τα είχε αφήσει στην τύχη τους, χωρίς πόρους και με αβέβαιο μέλλον. Με τις πρωτοβουλίες και τις ενέργειές μας, ο θεσμός όχι μόνο δεν έσβησε αλλά απεναντίας απέκτησε ισχυρή υπόσταση και στρατηγική προοπτική. Τα ΚΕΠ, μέρα με τη μέρα μεταμορφώνονται σε Κέντρα Πληροφόρησης των Πολιτών και σε Κέντρα Ολοκληρωμένων Συναλλαγών, με κερδισμένο τον πολίτη και την ελληνική οικονομία.

Μέχρι τον Οκτώβριο του 2006, ο πολίτης για τις συναλλαγές του με τη Δημόσια Διοίκηση έπρεπε να μεταβαίνει στα ΚΕΠ. Μέσω όμως του νέου έργου «ΑΡΙΑΔΝΗ», το οποίο τέθηκε πρόσφατα σε λειτουργία, ο πολίτης δεν χρειάζεται να προσέλθει στα ΚΕΠ, αλλά μπορεί να υποβάλλει το αίτημά του καλώντας στην τηλεφωνική γραμμή εξυπηρέτησης πολιτών 1564 (η οποία λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα) ή, εφόσον είναι γνώστης χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή, να το υποβάλλει ο ίδιος μέσω Διαδικτύου (www.kep.gov.gr). Επιπλέον, όταν το πιστοποιητικό εκδοθεί, ο πολίτης, εφόσον το επιθυμεί, ενημερώνεται ανέξοδα με γραπτό μήνυμα (SMS) στο κινητό του τηλέφωνο ή ειδοποιείται τηλεφωνικά, ώστε να το παραλάβει μέσω ΚΕΠ. Συνεπώς,περιορίζονται οι επισκέψεις των πολιτών στα ΚΕΠ από 2 σε 1, σε σύντομο δε χρονικό διάστημα δεν θα απαιτείται επίσκεψη, αφού το πιστοποιητικό θα αποστέλλεται ηλεκτρονικά.

 

Αυξάνουμε συνεχώς τον αριθμό των πιστοποιημένων διαδικασιών εντάσσοντας στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-kep δημοφιλείς διαδικασίες καιεπεκτείνουμε ανά την επικράτεια το δίκτυο των ΚΕΠ, ώστε να εξυπηρετούνται όλοι οι πολίτες και οι επιχειρήσεις. Παράλληλα, διευρύνουμε τη συνεργασία των ΚΕΠ με τους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης και του ευρύτερου δημόσιου τομέα (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ). Ενδεικτικά: με το Υπουργείο Ανάπτυξης για την καθημερινή καταγραφή των τιμών της αμόλυβδης βενζίνης και την παροχή πληροφόρησης για την ένταξη δραστηριοτήτων στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα (Ε.Π.ΑΝ), με το Υπουργείο Παιδείας για την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων και με το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης για τις καταγγελίες κακοδιοίκησης και διαφθοράς.
Υλοποιήσαμε πρόσφατα πιλοτικό πρόγραμμα εγχρήματων συναλλαγών σε 21 ΚΕΠ (που καλύπτουν περιοχές σε όλη την Ελλάδα) χωρίς, μάλιστα, οιαδήποτε οικονομική επιβάρυνση για το Ελληνικό Δημόσιο. Μέσω ενός εύχρηστου και λειτουργικού μενού, ο πολίτης μπορεί, ενδεικτικά, να πληρώνει οφειλές του προς κρατικούς φορείς (ΔΕΗ, ΟΤΕ), να καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές προς ΙΚΑ και ΤΕΒΕ, να καταβάλλει το ΦΠΑ και το φόρο εισοδήματος, να πληρώνει λογαριασμούς σταθερής και κινητής τηλεφωνίας και να αγοράζει χρόνο κινητής τηλεφωνίας, να εξοφλά οφειλές του για πιστωτικές κάρτες όλων των ελληνικών τραπεζών που συμμετέχουν στο σύστημα ΔΙΑΣ, να πληρώνει δόσεις για δάνεια κλπ.

Η αναβάθμιση των ΚΕΠ είχε ως αποτέλεσμα να εξυπηρετούνται καθημερινά πάνω από 60.000 πολίτες όχι μόνο για τη διεκπεραίωση πιστοποιημένων ή μη διαδικασιών αλλά και για επικυρώσεις εγγράφων, βεβαιώσεις γνησίου υπογραφής και κάθε είδους διοικητική πληροφόρηση, και να διεκπεραιωθούν το 2006 3.125.000 πιστοποιημένες υποθέσεις, έναντι μόλις 423.000 το 2003.

Με τις ανωτέρω, ενδεικτικά αναφερόμενες, ενέργειές μας επιχειρούμε να καταστήσουμε τη Δημόσια Διοίκηση περισσότερο ευέλικτη και παραγωγική και να τη φέρουμε κοντά στον πολίτη. Στόχος μας είναι  η Δημόσια Διοίκηση  να καταστεί ανοιχτή σε όλους τους πολίτες και να μην διακατέχεται από την εσωστρέφεια του παρελθόντος, ώστε να ανταποκριθεί στις ανάγκες της εποχής μας. Από μία Δημόσια Διοίκηση αποτελεσματική και με ανθρώπινο πρόσωπο ωφελημένοι θα βγουν οι πολίτες, οι επιχειρήσεις, η κοινωνία μας.   Είναι ο μόνος τρόπος, ώστε η ελληνική κοινωνία να αναπτυχθεί και να προοδεύσει μέσα στο πολύ απαιτητικό διεθνές περιβάλλον. � ‘n;����3333;mso-ansi-language: EN-US;mso-fareast-language:EN-US;mso-bidi-language:AR-SA’> ειδική υπηρεσία τηλεφωνικών καταγγελιών (γραμμή «1564», η οποία λειτουργεί 7 ημέρες την εβδομάδα σε 24ωρη βάση) για περιπτώσεις διαφθοράς και κακοδιοίκησης.

Οι διαρκείς προσπάθειές μας έχουν δημιουργήσει αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης των πολιτών, οι οποίοι δεν διστάζουν να καταγγείλουν συμπτώματα διαφθοράς και αδιαφάνειας, όταν και όπου εμφανίζονται, αναγνωρίζοντας ότι τίποτε δεν μπαίνει αβασάνιστα στο αρχείοΌλα ερευνώνται ουσιαστικά και σε βάθος και επιβάλλονται κυρώσεις.

Για να πατάξουμε τη γραφειοκρατία αναβαθμίσαμε τα ΚΕΠ, ώστε να διεκπεραιώνουν ολοένα και περισσότερες διοικητικές διαδικασίες και ο πολίτης να μην χρειάζεται να προστρέχει στις δημόσιες υπηρεσίες. Με τα ΚΕΠ ο πολίτης παρακάμπτει τη γραφειοκρατία, αφού καταργείται η απευθείας επαφή του με τη Διοίκηση. Στόχος μας είναι τα ΚΕΠ να εξελιχθούν σε Κέντρα Ολοκληρωμένων Συναλλαγών και να αποτελέσουν «υπηρεσίες μίας στάσης» (one stop shop).

Επιχειρούμε να καταστήσουμε τη Δημόσια Διοίκηση περισσότερο ευέλικτη και παραγωγική και να τη φέρουμε κοντά στον πολίτη. Σημαντική κατεύθυνση της πολιτικής μας είναι η προσαρμογή της στα πλαίσια της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.

Ο αγώνας για την πάταξη της διαφθοράς συνιστά διαχρονικό χρέος της Πολιτείας απέναντι στον πολίτη και το δημοκρατικό μας πολίτευμα. Σε ένα κοινωνικό κράτος δικαίου η διαφάνεια αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ακώλυτη άσκηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Δεν μπορεί όμως να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα, να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα και να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη του πολίτη προς τη Δημόσια Διοίκηση χωρίς συντονισμένες ενέργειες για την προώθηση της διαφάνειας και την καταπολέμηση της διαφθοράς.

Ο αγώνας μας αυτός είναι διαρκής και είναι για εμάς πρώτη προτεραιότητα.  Από μία Δημόσια Διοίκηση αποτελεσματική και ανθρώπινη είναι απολύτως βέβαιο ότι ωφελημένος θα είναι τόσο ο πολίτης όσο και η κοινωνία μας εν γένει.  Είναι ο μόνος τρόπος, ώστε η ελληνική κοινωνία να αναπτυχθεί και να προοδεύσει.